- Důraz na mobilní data, průměrná cena za GB meziročně klesla o 50 %
- Nejlepší kvalita mobilní sítě potvrzena již potřetí
- Celkové tržby dosáhly 28,3 miliardy Kč
Praha, 19. února 2020 – Rok 2019 byl bezesporu rokem mobilních dat: v prvních měsících roku T-Mobile několikrát vylepšil svou nabídku v této oblasti (např. sdílením dat v Magentě 1, či speciální předplacenkou pro příležitostné dataře). Skutečná revoluce přišla s Neomezeným létem a uvedením nové generace tarifů, která nabízí maximální flexibilitu při kombinování hlasových a datových složek, včetně těch neomezených. Výsledkem těchto aktivit se průměrná cena mobilního GB pro zákazníky T-Mobile meziročně snížila o téměř 50 % z 312 Kč na 157 Kč, přičemž uživatelé programu Magenta 1 v průměru platí ještě méně: 95 Kč/GB.
Operátor dále pokračoval v zavádění celostátní optické sítě, rozvíjel rodinné nabídky v Magentě 1 a v prosinci oznámil své plány na výstavbu prvního 5G kampusu v ČR. Dalším technologickým úspěchem je výsledek nezávislého testování umlaut (původně P3), jež již potřetí prokázalo, že T-Mobile nabízí nejlepší mobilní síť v ČR.
Zaměření na co nejlepší zákaznickou zkušenost se odrazilo ve slibných finančních a provozních výsledcích, dokazujících, že se T-Mobile stává preferovaným poskytovatelem konvergentních služeb. Počet mobilních zákazníků dosáhl téměř 6,3 milionu, 320 000 zákazníků využívalo pevné připojení a 149 000 některou z televizních služeb. Celkové tržby dosáhly 28,3 miliardy.
„Na loňský rok můžeme být hrdí: nejenže se nám podařilo změnit český mobilní datový trh, ale také jsme posílili naše postavení v oblasti služeb pro firemní zákazníky a na fixním trhu,“ komentuje José Perdomo Lorenzo, generální ředitel T-Mobile Czech Republic a Slovak Telekom, a dodává: „V roce 2020 chceme dále podporovat digitalizaci Česka, zejména dalšími investicemi do celoplošné optické sítě a aktivitami v oblasti 5G.“
Zákazníci: Jednička v mobilu, rostoucí fix
Mobilní služby: K 31. prosinci 2019 využívalo mobilní služby T-Mobile více než 6,2 milionu zákazníků. Rozdělení mezi zákazníky se smlouvou a předplacené karty zůstává víceméně stejné: 65 % základny tvoří smluvní zákazníci. Počet machine-to-machine (M2M) SIM karet meziročně vyrostl o 61 000 na 500 000.
Pevné širokopásmové připojení: V roce 2019 využívá pevné služby (xDSL, Pevný internet vzduchem, Pevný internet do zásuvky) 320 000 zákazníků, což představuje meziroční nárůst o 27,5 %.
TV: IPTV či satelitní TV služby T-Mobile používá téměř 149 000 zákazníků (nárůst o 63 000 ve srovnání s rokem 2018).
Data, data, data
Počet minut volání a textových zpráv odeslaných v síti T-Mobile zůstává posledních pár let stabilní, na rozdíl od spotřeby datové, která významně roste. Celkový objem dat přenášených prostřednictvím konvergovaných služeb (mobilní data, Internet bez drátu, Pevný internet vzduchem a Pevný internet do zásuvky) meziročně vzrostl o téměř 82 % na více než 314 000 TB. Data přenášená v mobilní síti (mobilní data a Internet bez drátu) dosáhla téměř 100 000 TB.
Výsledky komentuje Juraj Bóna, výkonný ředitel T-Mobile Czech Republic: „Neomezené léto nabídlo zákazníkům možnost surfovat beze strachu, přineslo nám zajímavá data o jejich chování a pomohlo nám vytvořit novou generaci tarifů včetně neomezených datových balíčků. Nadšená reakce zákazníků prokázala, že naše strategie je nejen odvážná, ale i správná.“
Digitalizace péče o zákazníka
Zákaznickou spokojenost T-Mobile zvyšuje také pomocí aplikace Můj T-Mobile, již ke konci roku využívalo téměř 1,2 milionu zákazníků (51,5 % všech uživatelů chytrých telefonů/téměř čtvrtina všech uživatelů), kteří si spravují více než 1,5 milionu služeb. Mezi nejocěňovanější vlastnosti patří jasný přehled o spotřebě a platbách, snadný způsob platby, počet speciálních nabídek nebo soutěží.
Finanční ukazatele
V roce 2019 dosáhly celkové tržby z mobilních a pevných služeb včetně prodeje hardwaru 28,3 mld. Kč, což představuje meziroční nárůst o 3,8 %. Výsledky potvrzují dobrý výkon společnosti a její postavení jedničky na českém trhu.
V tisících |
2018 |
2019 |
Meziroční změna
(zaokrouhleno)
|
Zákazníci – mobilní služby |
6 188 |
6 265 |
1,2 % |
Tarifní |
3 999 |
4 091 |
2,3 % |
Předplacené karty |
2 189 |
2 173 |
-0,7 % |
M2M zákazníci z celkového počtu |
439 |
500 |
13,9 % |
Noví zákazníci – mobilní služby |
11 |
77 |
n/a |
Tarifní |
145 |
92 |
-36,6 % |
Předplacené karty |
-134 |
-15 |
n/a |
M2M noví zákazníci z celkového počtu |
43 |
61 |
41,9 % |
Zákazníci – fixní broadband |
251 |
320 |
27,5 % |
Zákazníci – TV |
86 |
149 |
73,3 % |
V milionech Kč |
2018 |
2019 |
Meziroční změna (zaokrouhleno) |
Celkové tržby |
27 231 |
28 267 |
3,8 % |
EBITDA – integrované služby |
11 441 |
11 946 |
4,4 % |
Poznámka: EBITDA vykázaná ve srovnatelné metodice s rokem 2018 (bez vlivu IFRS 16). Pokud bychom porovnali EBITDA After Lease (reportovanou od 1. 1. 2019), pak by ve srovnatelné metodice byla ve Q3/19 YTD meziročně o 4,0 % vyšší.